sukker guide

De fleste av oss får i oss for mye hvitt, raffinert sukker, selv om vi ikke spiser sukker i ren form. Det er mye sukker i ferdigmat, juice, brus, etc. Selv vanlig mat som leverpostei og salami inneholder sukker.
Mange produsenter bruker sukker for å avrunde smaken i sine produkter. Sukker er et billig tilsetningsstoff som øker blodsukkeret vårt. Noe som har blitt et samfunnsproblem, der flere og flere utvikler diabetes/sukkersyke.

GI står for glykemisk indeks, som er et mål på hvor høyt blodsukkeret stiger ved inntak av en matvare.
Jo lavere GI jo mer stabilt blodsukker

SUKKERERSTATNINGER

Stevia

Stevia er et ekstrakt av planten Stevia Rebaudiana som er blitt brukt som søtnings middel i Sør-Amerika i hundrevis av år. Stevia er mellom 70 og 400 ganger søtere enn sukker Stevia inneholder null kalorier og null karbohydrater. Den glykemiske indeksen er dermed også null og urten påvirker altså ikke blodsukkeret. I tillegg virker urten beskyttende på tennene. Fås som DRÅPER og PULVER.

Bruk: Stevia kan brukes i te, i desserter og kaker. I smoothies, frokostblanding og røres i yoghurt. Stevia smaker svært bittert dersom du bruker for mye, begynn med små mengder! Stevia inneholder ikke energi og egner seg dermed ikke i gjærbakst uten tilsetning av sukker. Steviadråper er perfekt i teen. Men husk at noen dråper er nok ellers blir det altfor søtt, og kan i tillegg smake svært bittert!

Steviosa

Stevia + erytritol = Steviosa. Et naturlig søtningsmiddel med null kalorier/energi (0 kcal), ingen effekt på blodsukkeret (GI 0) og «null» hull i tennene. Steviosa sukker er fremstilt av ekstrakt fra urten stevia rebaudiana, og sukkeralkoholen erytritol, som bl.a. finns naturlig i pærer og meloner. Steviosa sukker ligner sukker i både smak og konsistens, men er fem ganger søtere.

Bruk: Varme og kalde retter, drikker, kaker, desserter, smoothie, strø på grøt, frokostblandinger og bær.

Sukrin gold

Sukrin Gold er et gyllent Sukrin som er rikt på smak, men fattig på kalorier (kun 8 kcal per 100 g). Sukrin Gold er satt sammen av flere naturlige søtstoffer, og den unike blandingen av disse gir en søtere, rundere og fyldigere smak enn vanlig Sukrin. Inneholder: Sukrin (erythritol), tagatose, glyserol, maltekstrakt (glutenfri), stevia. Det har en GI på 1, og 1 g nettokarbohydrat som påvirker blodsukkeret per 100 g.

Bruk: Der du ellers ville ha brukt brunt sukker.

Sukrin+

Sukrin+ er Sukrin som er smeltet sammen med Stevia. Dette gir et 100 % naturlig søtningsmiddel med 2 x søtheten til sukker. Sukrin+ kombiner sukker-konsistensen til Sukrin med Stevias søthet. Sukrin fjerner den bitre bismaken som kan kjennes i en del Stevia-produkter. Både Sukrin og Stevia er kalorifrie produkter, og Sukrin+ gir ikke noe utslag på blodsukkeret! 100%  naturlig. 0 kalorier. 0 karbohydrater.
Påvirker ikke blodsukkeret (0 GI). Konsistens som strøsukker.

Bruk: Sukrin+ er dobbelt så søtt som sukker, og skal derfor brukes i halv mengde. Dette gjør at du kan erstatte alt sukker i de fleste bakverk med Sukrin+ og fortsatt beholde saftigheten og den gode smaken.

Søtningsmix består av kokosblomstmelis, lucumapulver, FOS og Sukrinmelis.

Bruk: De ulike søtningsmidlene er med på å utfylle og forsterke hverandre og gi et fyldigere og bedre resultat enn om man brukte tilsvarende mengde av kun ett søtningsmiddel.

Xylitol

Xylitol er et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt, grønnsaker, i løvtrær som blant annet bjørk og i menneskekroppen. Xylitol inneholder nesten halvparten av kalorimengden til sukker og inneholder 75 % mindre karbohydrater enn sukker. Xylitol har en lav glykemisk index på 7 (sukker har 100) og dermed virker den minimalt på blodsukker- og insulinnivået. Xylitol motvirker dessuten hull i tennene.
Virker avførende i store mengder.

Bruk: Xylitol smaker som sukker og kan brukes som sukkererstatning i kaffe og te, kalde drikker, baking og i matlaging forøvrig.

Agavenektar

Agavenektar er et naturlig søtningsmiddel fra den blå agavekaktusen. For å lage nektaren presses juice ut av kjernen på kaktusen. Produktet består hovedsaklig av fruktose og er helt uten tilsetningsstoffer. Rå agave er ubehandlet, ubearbeidet og den lyse fargen sier noe om renheten i produktet. Ekte rå agave skal være helt klar i fargen. Produktet er fremstilt ved spesielt lav temperatur slik at de viktige næringsstoffene, vitaminene og mineralene blir best mulig bevart (raw). Lys agave har lav glykemisk indeks og påvirker ikke blodsukkeret slik hvitt sukker gjør. Den glykemiske indeksen (GI) for agavenektar er gjennomsnittlig på 25. Brunt rårøsukker har en GI på 68.

Bruk: Agavenektar kan brukes som søtningsmiddel omtrent på samme måte som sukker; i kaker, desserter, i smoothie, på yoghurt og på frokostblandingen. Du trenger ca 20 % mindre agavesirup sammenliknet med mengden sukker i en oppskrift.

Agavesirup

Agavsirup er en søt sirup utvunnet fra agavekaktus, med en mild og god søtsmak. Agave fremstilt ved spesielt lav temperatur beholder viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Agave skal ha en glykemisk indeks på maks 39 og påvirker derfor blodsukkeret mindre enn hvitt sukker gjør.

Bruk:  Agavesirup er ca 25% søtere enn sukker, så forsøk med en mindre mengde enn du ville ha gjort med sukker.

Erythritol

Erythritol er et sukkeralkohol som finnes naturlig i frukt og blir fremstilt ved en naturlig gjæringsprosess (fermentering). Det blir nærmest tatt opp fullstendig av tynntarmen (90%) og skilt ut uforandret. Har ingen kalorier eller karbohydrater og påvirker verken blodsukkeret eller insulinnivået. Uskadeliggjør frie radikaler i kroppen og virker dermed som en antioksidant. Erythritol er dessuten tannvennlig fordi den demper bakterievekst i munnhulen. Over 90 prosent av sukkeralkoholene blir skilt ut med urinen og erythritol gir derfor ikke diaré, som andre sukkeralkoholer kan gi ved høyt inntak. Reduserer hull i tennene. Kan brukes ved Candida og av diabetikere.

Bruk: Erythritol har samme konsistens som sukker, men smaker litt ”kaldere”, noe som passer perfekt i cocktails, hvor man gjerne har isbiter eller knust is.

FOS 

FOS forekommer naturlig i bl. a. jordskokk, løvetannrøtter og rosiner. F.O.S. kan ikke fordøyes og påvirker derfor ikke blodsukkeret (GI=0). Den stimulerer veksten av “snille” tarmbakterier, og har en smak som minner om sukker, men litt mindre søt.

Bruk:  F.O.S. sammen med andre søtningsmidler. Begynn forsiktig første gang du bruker F.O.S. (1-2 teskjeer) – de gode tarmbakteriene kan få en “boost”.

Honning

Honning er naturens eget søtstoff. Det har en GI på 55. Rå honning er naturlig honning som ikke er industrielt bearbeidet eller varmebehandlet over 45 gr. C for å beholde mest mulig av næringsstoffene. Honningen blir krystallisert og har derfor fast form (og ikke flytende som en del utenlandske typer). I motsetning til Sukrin og Yaconsirup, påvirker honning blodsukkeret selv ved inntak av små mengder. Honning inneholder imidlertid en rekke mineraler, sporstoffer og enzymer som kroppen vår trenger, og kan bidra til å forebygge benskjørhet ved at den hjelper kroppen med opptak av kalsium.

IMO – Isomalto-oligosakkarider

Isomalto-oligosakkarid et et prebiotisk plantefiber som finnes naturlig i matvarer som honning, miso, soyasaus og sake. Det smaker søtt, men oppfører seg som fiber i kroppen. I stedet for å øke blodsukkeret slik vanlig sirup gjør, blir isomalto-oligosakkarider mat for de gode bakteriene i fordøyelsessystemet. Det kalles derfor et prebiotisk fiber. Alle typer fiber kan ved større inntak gi midlertidig fordøyelses ubehag, som luft og løs mage, men IMO-fiber har vist seg å være av typen som gir minst slike problemer.

Bruk: I baking og matlaging, som saus over yoghurt, pannekaker, bær, is og desserter. Den gir en god søtsmak, og kan for eksempel bidra til at kjeks og cookies får en sprø utside og myk kjerne. Fremfor alt er Fiber­Sirup Clear et vidundermiddel i hjemmelagde barer. Den gir barene både søtning, perfekt konsistens og en god dose fiber. FiberSirup Clear er 60 % så søt som sukker.

Lucuma

Lucuma er tørket fruktpulver fra en søt søramerikansk frukt med en mild og fruktig smak, med hint av vanilje/karamell. Lucuma har tradisjonelt blitt brukt som søtningsmiddel i kaker, desserter, is og smoothies. Lucuma påvirker blodsukkeret minimalt.

Bruk: Lucumapulveret blir mye brukt i raw food, til for eksempel konfektkuler. Pulveret kan tilsettes i smoothies, kaker og desserter. Lucuma blir også brukt i hjemmelaget konfekt, sjokolade og godteri. Eller som et dryss over yoghurten, grøt, pannekaker og frokostblandingen. Erstatter ikke sukker alene, men kan brukes i kombinasjon med andre søtningsmidler. Tips: I Peru er lucuma-ia mer populær enn sjokoladeis. Prøv å lage hjemmelaget iskrem med lucuma. Bruk en oppskrift på vaniljeis og tilsett en halv kopp lucuma.

Lønnesirup

Lønnesirup er et rent naturprodukt som fremstilles ved at saft tappes fra lønnetrær øst i Canada. 40 liter saft må til for å fremstille 1 liter lønnesirup.

Bruk: Bruk lønnesirup på pannekaker, desserter, ost og i marinader.

Mesquite

Mesquite er et mineralrikt pulver med en karamellaktig smak som kommer fra frøbelgene på et tre som vokser i ørkenliknende klima i USA. Det har vært en viktig matvare til urbefolkningen i USA hvor det har blitt brukt til brød, gele og vin. Mesquite frø belgene males til et pulver. Mesquite er glutenfritt og har lav glykemisk indeks (GI).

Bruk: Mesquitepulver kan erstatte noe av melet i kaker eller brukes som søtningsmiddel i kaker, desserter, is og smoothies. Mesquite kan også brukes i hjemmelaget sjokoladekonfekt og godterikuler. Det kan ikke fullt ut erstatte sukker, men kan eventuelt brukes sammen med annen søtning. Brukes mest i raw food-konfekt og godteri.

Palmesukker/ Kokosukker

Kokossukker fremstilles av nektaren til blomstene som vokser på kokosnøttpalmen. Nektaren høstes før den tilberedes ved svak varme slik at det dannes sukkerkrystaller. Resultatet er et naturlig og uraffinert sukker med glykemisk indeks (GI) på 35. I tillegg til den velkjente søt smaken vi kjenner fra hvitt sukker, har det en anelse karamell i smaken, og en litt mykere konsistens enn “harde” hvite sukkerkrystaller.

Bruk:  Det aromatiske palmesukker kan erstatte honning, vanlig hvitt eller brunt sukker. brukes på samme måte som vanlig sukker. Brennpunktet for palmesukker er svært høyt og det er derfor mye brukt til å smaksette sauser, marinade og dressinger.

Rismelkpulver

Rismelkpulver er egentlig en form for dehydrert rissirup, og kan brukes som tilleggs ingrediens for å lage en litt mildere smak på sjokoladen. Rismelkpulver bør i hovedsak brukes sammen med andre tørre søtningsmidler som SøtningsMIX, FOS eller kokosblomstmelis for et best mulig resultat.

Bruk: Brukes til å lage ”melkesjokolade” sjokolade uten melk.

Rårørsukker/Demarara

Rårørsukker er et gulbrunt sukker med nydelig søtsmak og rik aroma fra sukkerrør. Det er ikke like hardt raffinert som tradisjonelt hvitt sukker og inneholder derfor fortsatt mineraler og sporstoffer.
Rårørsukker har en GI (glykemisk indeks) på 68 (hvitt raffinert sukker har en GI på ca 70).

Bruk: Rårørsukker kan brukes istedenfor vanlig hvitt sukker. Rårørsukker smaker mer enn hvitt sukker og gir en ekstra god smak til bakverk, desserter, i te og kaffe etc. Ved baking er det verdt å merke seg at rårørsukker tar lenger tid enn raffinert hvitt sukker før det løser seg opp i væske, ettersom sukkerkrystallene er større.

Sucanat

Sucanat står for SUgar CAne NATural, og er 100% dehydrert rårørsukkersaft. Sucanat er ferskpresset rårørsukkersaft som blir varmet opp og rørt for hånd for å lage Sucanat-granulatene. Ingenting er tilsatt og ingenting er tatt bort! Den har dermed en dyp brun farge og smak av naturlig melasse. Sucanat er en naturlig kilde til blant annet jern, kalsium, kalium og vitamin B6.

Bruk: Som vanlig sukker.

Tagatose

Tagatose er helt naturlig og finnes i blant annet epler, appelsiner og ananas. Det blir utvunnet av 
laktose, men inneholder som ferdig produkt ingen spor av laktose og er derfor 100% laktosefritt. Tagatose har en glykemisk indeks på 2, og er dermed godt egnet ved
lavkarbokosthold, for diabetikere og for de som ønsker å gå ned i vekt.

Bruk: Tagatose er dobbelt så søtt som sukker og man trenger derfor bare halve mengden.

Yaconsirup

Yaconsirup er et lavglykemisk søtningsmiddel som er presset av roten til Yaconplanten. Yacon vokser i Sør-Amerika mellom Colombia og Argentina og har blitt brukt som nytteplante der siden Inkatiden og har også blitt brukt som søtningsmiddel der i mange generasjoner. Siden yaconsirup består av opptil 40% fruktooligosakkarider har den en svært lav glykemisk indeks på +/-5 og er dermed svært godt egnet for diabetikere, lavkarbo-tilhengere og andre som vil unngå rask blodsukkerstigning!

Yaconpulver lages av yaconrot. Yacon er en søt rot som vokser i Andesfjellene i Peru og har vært kjent og brukt som søtningsmiddel i generasjoner. Yaconroten tørkes og pulveriseres. Dette pulveret har en søt smak og kan erstatte sukker, honning, fruktose ol. Pulveret har en mild søtsmak. Pulveret har liten innvirkning på blodsukkeret (lav GI). Det betyr at blodsukkeret ikke stiger slik det vil gjøre ved å spise hvitt raffinert sukker. Den glykemiske indeksen for yacon er 3. (Rårørsukker har GI = 68). Yaconpulveret har mindre kalorier enn sukker og er gunstig for bakteriefloraen i mage/tarm. Det skyldes at yacon hovedsaklig består av FOS, som går ufordøyd ned i tarmen og blir til mat for de gode bakteriene.

Bruk: Yaconpulver kan brukes som søtningsmiddel istedenfor sukker, honning, agave og lignende.
 Søt din kaffe/te/smoothie/grøt/frokostblanding ol. med yaconsirup. Eller lag desserter, kaker og hjemmelaget sjokolade og bruk yacon istedenfor sukker.

 

GI TABELL

Rårørsukker 68
Honning 55
Agavesirup 39
Palmesukker 35
Agavenektar 25
Mesquite 25
Lucuma 25
Xylitol (Bjørkesøtt) 7
Yaconsirup 5
Tagatose: 2
Sukrin Gold 1
Erythritol (Sukrin) 0
FOS 0
Stevia 0
Steviosa 0

Share This: