syre base mat

 

All mat vi spiser frigjør etter fordøyelsen enten en syre- eller baserest i blodet. Frisk frukt, grønnsaker, røtter, rotknoller, nøtter og belgfrukter frigjør en alkalisk/basisk restingrediens. Korn, fisk, kjøtt, fjørfe, skalldyr, ost, melk og salt gir en sur restingrediens. Den dramatiske økningen i vårt forbruk av foredlede matvarer, samt nedgangen i forbruket av frisk frukt og grønt har medført at den typiske vestlige dietten har blitt mer syredannende.

Farene med for mye syre i blodet
Blodet vårt er svakt alkalisk med normal pH-verdi mellom 7,35 og 7,45. Teorien bak å anbefale en diett som er svakt alkalisk, er å tilpasse dietten mer i samsvar med blodets egen pH- verdi slik tilfellet var før innføringen av dagens moderne kosthold. Konsekvensene av en ubalanse i syre/base over tid tvinger kroppen til å nøytralisere det sure miljøet. Dette gjør den ved «å stjele» av kroppens lagre av alkaliske mineraler(kalsium, magnesium, kalium og natrium) for å gjenopprette pH balansen i blodet. Vi utarmer altså oss selv.

En diett som fremmer for mye syre, kan over tid gi en rekke helseplager

TA KONTAKT MED KLINIKKEN FØR DU STARTER EN SYRE-BASE DIETT

 

Syredannende matvarer

Reduser

Basedannende matvarer

Øk i kostholdet

Nøytrale matvarer

Spis som normalt

Følgende matvarer har høyt syreinnhold:
Kjøtt, mest i svin, okse og kalv. Mindre i lam, fjærkre og fisk.
Egg og ost
Fett, smør og sukker
Kornprodukter, særlig hvitt mel
Vin, øl og sprit
Kaffe, vanlig te og brus
Brød og ris
Hasselnøtter og valnøtter
Sild, sardiner, makrell, ansjos og rogn
Grønne og brune bønner, linser,
gule og grønne erter, kik erter
Asparges, blomkål og spinat
Syredannende mineraler:
Svovel, fosfor, klor, kisel
Faktorer som øker kroppens syreinnhold:
Stress, sinne, sorg, aggressivitet, lite aktivitet
Mat som har høyt basisk innhold:
Poteter
Grønnsaker, spesielt rot- og bladgrønnsaker
Kastanjer
Urter og urte-teer, spesielt løvetann, bjørk og brennelse-te
Moden frukt
Tørket frukt
Surmelksprodukter
Ingefær, hvitløk og pepperrot
Epler og sur frukt
Eple-eddik
Basedannende mineraler:
Kalsium, magnesium, kalium, jern, sinkFaktorer som nedsetter kroppens syreinnhold:
Ro, glede, tilfredshet, mosjon, søvn, kjærlighet.
Enkelte typer mat er nøytral og påvirker ikke organismen verken med syre eller base.

Mandler
Cashewnøtter
Hirse
Bokhvete
Solsikkefrø
Sesamfrø
Løk

 

Share This: